بازدید 2642

 فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره) در مورد تبدیل مسجد به غیر آن

 فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره) در مورد تبدیل مسجد به غیر آن
کد خبر: ۸۷۷۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 10 February 2019

 فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

تبديل مسجد به غير آن
سؤال 281 :مسجدى است كه ادعا مى شود به زور اربابان ساخته شده است و مكان آن هم خيلى سرد است كه بعد از شهريور ماه نمى شود در آن نماز خواند و امكان گرم كردن آن هم نيست و در ضمن مسجد ديگرى در دويست مترى اين مسجد ساخته شده كه بسيار مناسب است. آيا مى توان مسجد را خراب كرده و جاى آن كشاورزى كرد و حاصل آن را صرف مسجد جديد كرد؟
جواب: تخريب مسجد به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطى جايز نيست و بهتر است در صورت امكان در تعمير آن و اقامه نماز در آن سعى شود كه «انّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللهِ مَنْ آمَنَ بِاللهِ واليومِ الآخِر».

سؤال 282 :آيا تخريب مسجد جهت ايجاد فضاى سبز، بدون هيچ نياز و ضرورتى، در حالى كه ابقاى مسجد با طرح مذكور سازگار است، جايز است؟
جواب: در مفروض سؤال كه هيچگونه ضرورتى براى تخريب مسجد وجود ندارد و صرفاً به منظور تبديل به فضاى سبز مى باشد، به هيچ وجهى شرعاً جايز نيست.

سؤال 283 :روستايى آب آشاميدنى بهداشتى ندارد جهاد سازندگى اقدام به حفر چاه در جايى كرده است كه بعداً معلوم شد آنجا مسجد بوده و در اثر زلزله ويران شده است و الآن هيچ استفاده اى از زمين مسجد نمى شود، آيا استفاده از چاه جايز است؟ و در صورت جواز، آيا مى شود اطراف آن را براى محافظت ديواركشى كرد؟
جواب: در فرض سؤال جواز استفاده از آب بعيد نيست، و براى نصب لوله و موتور آلات در زمين و چاه به حاكم شرع مراجعه شود.

سؤال 284 :مسجد و حسينيه اى را در زمان سابق به مدرسه تبديل كرده اند، آيا اين عمل جايز است؟
جواب: لازم است به حالت اول برگردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # تایید صلاحیت # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری